Artikel 1: Toepasselijkheid
1.1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, op alle overeenkomsten die Reina’s B.V. sluit, hierna te noemen, opdrachtgever, en op alle overeenkomsten die hieruit voortvloeien, een en ander voor zover het opdrachtnemer, aanbieder dan wel leverancier is. Reina’s B.V. dat deze voorwaarden gebruikt, wordt aangeduid als opdrachtnemer of verkoper. De wederpartij wordt aangeduid als opdrachtgever of koper.
1.2. Opdrachtnemer voert zijn werkzaamheden uit geheel conform Kwaliteitseisen en Adviezen® zoals die gelden ten tijde van het opstellen van de offerte.
1.4. Bij strijdigheid tussen de inhoud van de tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gesloten overeenkomst en deze voorwaarden, gaan de bepalingen uit de overeenkomst voor.
1.5. Eventuele afwijkingen van deze voorwaarden gelden slechts wanneer deze schriftelijk door opdrachtnemer aan opdrachtgever zijn bevestigd.
Artikel 2: Aanbiedingen
2.1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend.
2.2. In het geval opdrachtgever aan opdrachtnemer gegevens, tekeningen of andere informatie verstrekt, mag opdrachtnemer uitgaan van de juistheid en volledigheid hiervan en zal hij zijn aanbieding hierop baseren.
Artikel 3: Intellectuele eigendomsrechten en geheimhoudingsplicht
3.1. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt opdrachtnemer de auteursrechten en de rechten van industriële eigendom op de door hem gedane aanbiedingen, verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, berekeningen, (proef)modellen, programmatuur, enz. ook
indien aan opdrachtgever voor de vervaardiging ervan kosten in rekening zijn gebracht.
3.2. Ter zake van al hetgeen in lid 1 van dit artikel is opgenomen, geldt een geheimhoudingsplicht van opdrachtgever. Zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van opdrachtnemer mag opdrachtgever ter zake geen informatie en gegevens vermenigvuldigen of openbaren.
3.3. Bij overtreding van de bepalingen in de leden 1 en 2 van dit artikel is opdrachtgever aan opdrachtnemer een direct opeisbare boete verschuldigd van € 25.000,- (exclusief btw) per overtreding. Deze boete kan naast schadevergoeding op grond van de wet worden gevorderd.
Artikel 4: Adviezen, ontwerpen en materialen
4.1. Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan adviezen en informatie die hij van opdrachtnemer krijgt, als deze niet rechtstreeks betrekking hebben op de opdracht.
4.2. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de door of namens hem gemaakte tekeningen, berekeningen en overige door hem verstrekte gegevens en voor de functionele geschiktheid van de door of namens hem voorgeschreven materialen, applicatiemethode en oppervlaktebehandeling.
4.3. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor elke aanspraak van derden met betrekking tot het gebruik van door of namens opdrachtgever verstrekte adviezen, tekeningen, berekeningen, ontwerpen, materialen, merken, monsters, modellen, en dergelijke.
4.4. Opdrachtgever mag de materialen die opdrachtnemer wil gebruiken, vóórdat deze verwerkt worden, voor eigen rekening (laten) onderzoeken. Als opdrachtnemer hierdoor schade lijdt, komt deze voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 5: Levertijd en/of uitvoeringsperiode
5.1. De levertijd en/of uitvoeringsperiode van de gehele leverantie, het gehele werk, de deelwerkzaamheden of de deelleveranties, worden door opdrachtnemer bij benadering vastgesteld.
5.2. Bij de vaststelling van de levertijd en/of uitvoeringsperiode gaat opdrachtnemer ervan uit dat hij de opdracht kan uitvoeren onder de omstandigheden, zoals deze hem op dat moment bekend zijn.
5.3. De levertijd en/of uitvoeringsperiode gaat in wanneer tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over alle commerciële en technische details overeenstemming is bereikt, alle noodzakelijke gegevens, definitieve en goed[1]gekeurde tekeningen en dergelijke in het bezit zijn van opdrachtnemer, de overeengekomen (termijn)betaling is ontvangen én aan de noodzakelijke voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht is voldaan.
5.4. Als er sprake is van:
- andere omstandigheden dan die welke opdrachtnemer bekend waren toen hij de levertijd en/of uitvoeringsperiode vaststelde, kan opdrachtnemer de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengen met de tijd die opdrachtnemer, met inachtneming van zijn planning, nodig heeft om de opdracht onder deze omstandigheden uit te voeren;
- meerwerk wordt de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengd met de tijd die opdrachtnemer nodig heeft om de voor de uitvoering van het meerwerk benodigde materialen en onderdelen te (laten) leveren en om het meerwerk uit te voeren;
- opschorting van verplichtingen door opdrachtnemer, worden de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengd met de tijd die opdrachtnemer nodig
heeft om met inachtneming van zijn planning, de opdracht uit te voeren nadat de reden voor de opschorting is komen te vervallen. Indien sprake is van het niet in de planning van opdrachtnemer kunnen inpassen wanneer het hierboven gestelde onder a, b en/of c zich voordoet, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra de planning van opdrachtnemer dit toelaat.
5.5. Opdrachtgever is gehouden alle kosten die opdrachtnemer maakt of schade die opdrachtnemer lijdt of zal lijden als gevolg van een vertraging in de levertijd en/of uitvoeringsperiode, ter zake de omstandigheden als vermeld in lid 4 van dit artikel, te voldoen.
5.6. Overschrijding van de levertijd en/of uitvoeringsperiode geeft opdrachtgever in geen geval recht op schadevergoeding of ontbinding. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden als gevolg van overschrijding van de levertijd en/of uitvoeringsperiode.
Artikel 6: Risico-overgang
6.1. Bij koop (zonder montage) vindt levering plaats af fabriek, ‘ex works’, conform de Incoterms, zoals deze luiden drie maanden voor het sluiten van de overeenkomst; het risico van de zaak gaat over op het moment dat verkoper deze ter beschikking stelt aan koper. Niettemin kunnen koper en verkoper overeenkomen dat verkoper voor het transport zorgt. Het risico van opslag, laden, transport en lossen rust ook in dat geval op koper. Koper kan zich tegen deze risico’s verzekeren.
6.2. Bij aanneming van werk gaat het risico van het werk over op opdrachtgever na oplevering.
Artikel 7: Prijswijziging
7.1. Als er zich na de datum waarop de overeenkomst is gesloten, prijsverhogingen voordoen, bijvoorbeeld door veranderende wet- en regelgeving, en de nakoming van de overeenkomst is door opdrachtnemer nog niet is voltooid, dan mag opdrachtnemer een stijging in de prijsbepalende factoren doorberekenen aan opdrachtgever.
7.2. Opdrachtgever is gehouden de prijsstijging, zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel, naar keuze van opdrachtnemer op één van de onderstaande momenten te voldoen:
- als de prijsstijging zich voordoet;
- tegelijk met betaling van de hoofdsom;
- bij de eerstvolgende overeengekomen betalingstermijn.
1/5
7.3. De in lid 1 genoemde prijsverhoging wordt berekend aan de hand van de stijging van het CBS indexcijfer ‘producentprijsindex (PPI) 2512 Deuren en ramen, van metaal’ door het Centraal Bureau voor de Statistiek op de meest recente tijdsbasis vastgesteld.
7.4. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst aan te passen indien zich, na het sluiten van de overeenkomst, onvoorziene omstandigheden voordoen die hij redelijkerwijs niet behoefde te kennen en waar hij geen rekening mee heeft hoeven te houden vóór of ten tijde van het sluiten van de overeenkomst.
7.5. Opdrachtnemer is gerechtigd om indien, na het sluiten van de overeenkomst, kostenverhogende omstandigheden ontstaan of aan het licht komen die niet aan hem kunnen worden toegerekend, de prijs aan te passen mits hij bij het bepalen van de prijs
1) geen rekening heeft hoeven te houden met de kans op het ontstaan van die kostenverhogende omstandigheden en
2) hij de opdrachtgever zo spoedig mogelijk heeft gewaarschuwd voor de noodzaak van een prijsverhoging.
Artikel 8: Overmacht
8.1. Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten, als hij door overmacht tijdelijk is verhinderd zijn contractuele verplichtingen jegens opdrachtgever na te komen.
8.2. Onder overmacht wordt onder meer verstaan de omstandigheid dat leveranciers en onderaannemers van opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingeschakelde transporteurs of andere partijen waar opdrachtnemer van afhankelijk is, niet of niet tijdig voldoen aan hun verplichtingen door aardbevingen, natuurrampen, oorlog, terrorisme, cybercriminaliteit, verstoring van de digitale infrastructuur, brand, stroomstoringen, weersomstandigheden, verlies, diefstal of verloren gaan van gereedschappen of materialen of informatie, wegblokkades, stakingen of werkonderbrekingen, schaarste aan materiaal en grondstoffen, quarantaine, epidemieën en pandemieën en import- of handelsbeperkingen.
8.3. Opdrachtnemer is niet langer bevoegd tot opschorting, als de tijdelijke onmogelijkheid tot nakoming meer dan zes maanden heeft geduurd.
Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen de overeenkomst na afloop van deze termijn met onmiddellijke ingang beëindigen, maar uitsluitend voor dat deel van de verplichtingen dat nog niet is nagekomen.
8.4. Indien er sprake is van overmacht en nakoming blijvend onmogelijk is of wordt, zijn beide partijen gerechtigd om de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen voor dat deel van de verplichtingen dat nog niet is nagekomen.
8.5. Partijen hebben geen recht op vergoeding van de als gevolg van de overmacht, de opschorting of de beëindiging in de zin van dit artikel geleden of te lijden schade.
Artikel 9: Omvang van het werk
9.1. Opdrachtgever moet ervoor zorgen dat de publiek- en privaatrechtelijke toestemmingen, waaronder alle vergunningen, ontheffingen en andere beschikkingen die noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren, tijdig verkregen zijn.
9.2. Niet in het werk zijn begrepen de volgende werkzaamheden: a. grond-, hei-, hak-, breek-, beton-, funderings-, metsel-, timmer-, tegel-, stukadoors-, schilder-, behangers-, steiger-, herstelwerk of ander bouwkundig werk en werkzaamheden aan cv-installaties en dergelijke;
- gas-, water-, elektriciteit- of andere infrastructurele voorzieningen;
- werkzaamheden ter voorkoming of beperking van schade aan, op of bij het werk aanwezige zaken;
- afvoer van materialen, bouwstoffen of afval;
- verticaal transport op de bouwplaats.
9.3. In het werk is tevens niet begrepen het leveren en aanbrengen van bevestigingsmiddelen, zoals ankerrails, schroefhulzen en invoegers, alsmede van stelregels en overige voorzieningen, die noodzakelijk zijn voor de montage van zaken.
Artikel 10: Wijzigingen in het werk
10.1. Wijzigingen in het werk kunnen resulteren in meer- of minderwerk als:
- er sprake is van een wijziging in het ontwerp, de specificaties of het bestek;
- de door opdrachtgever verstrekte informatie niet overeenstemt met de werkelijkheid;
- de in het werk gemeten toleranties niet overeenkomen met de daarover gemaakte afspraken.
10.2. Meerwerk wordt berekend op basis van de waarde van de prijsbepalende factoren die geldt op het moment dat het meerwerk wordt verricht.
Minderwerk wordt verrekend op basis van de waarde van de prijsbepalende factoren die gold op het moment van het sluiten van de overeenkomst.
10.3. Opdrachtgever is gehouden de prijs van het meerwerk zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel naar keuze van opdrachtnemer op een van de onderstaande momenten te voldoen:
- als het meerwerk zich voordoet;
- tegelijk met betaling van de hoofdsom;
- bij de eerstvolgende overeengekomen betalingstermijn.
10.4. Als de som van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mag opdrachtnemer bij de eindafrekening 10% van het verschil bij opdrachtgever in rekening brengen. Deze bepaling geldt niet voor minderwerk, dat het gevolg is van een verzoek van opdrachtnemer.
Artikel 11: Uitvoering van het werk
11.1. Opdrachtgever zorgt ervoor dat:
- conform de eisen uit nationale en eventueel internationale wet- en regelgeving ter zake arbeidsomstandigheden bij aanvang van het werk, alle noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen – zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend vangnetten, randbeveiligingen, bevestigingspunten voor vanglijnen, afzettingen van onderliggende terreinen of werkvloeren – zijn getroffen en gedurende het werk worden gehandhaafd. Hierdoor wordt zorg gedragen voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden voor de monteurs;
- de monteurs in de gelegenheid worden gesteld om direct na aankomst
op de bouwplaats met hun werkzaamheden te beginnen;
- de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd tijdens de normale werkuren;
- de toegangswegen tot de bouwplaats of waar de goederen dan ook moeten worden afgeleverd, geschikt zijn voor de transportvoertuigen van opdrachtnemer;
- de aangewezen bouwplaats geschikt is voor montage en er, naar het oordeel van opdrachtnemer, op de bouwplaats, en binnen de eventueel aanwezige afrastering, voldoende ruimte is voor het plaatsen van opslagruimte;
- er rondom het betrokken gebouw of object een voor het gebruik van mobiele kranen geschikte, berijdbare verharding aanwezig is, evenals een geëgaliseerde grondstrook met een minimum breedte van 5 meter;
- er binnen een afstand van 50 meter tot de werkplek voldoende aansluitmogelijkheden zijn voor water, verlichting en elektriciteit, waarbij de elektrische aansluiting geschikt moet zijn voor 230/380 volt, met een toereikend vermogen;
- er op voldoende plaatsen in het bouwwerk zuivere en duidelijk zichtbare aslijnen en peilmaten zijn aangebracht;
- er op de bouwplaats geschikte behuizing(en) en/of andere voorzieningen, zoals toilet- en wasgelegenheid, aanwezig zijn voor het personeel van opdrachtnemer en alle andere eventueel door opdrachtnemer voor de montage tewerkgestelde personen, e.e.a. naar genoegen van opdracht[1]nemer en in overeenstemming met de Arbeidsomstandighedenwet.
11.2. Als er sprake is van onwerkbare omstandigheden, wordt de levertijd en/of uitvoeringsperiode van opdrachtnemer verlengd met de als gevolg van de onwerkbare omstandigheden ontstane stagnatietijd.
- Onder onwerkbare omstandigheden worden onder andere verstaan: alle omstandigheden, waaronder begrepen onwerkbaar weer (zoals neerslag, wind en vorst), die er de oorzaak van zijn dat er een (onveilige) werksituatie ontstaat die niet voldoet dan wel dat daardoor het werk niet kan worden gerealiseerd conform Kwaliteitseisen en Adviezen®. Dagen waarop er sprake is van onwerkbare omstandigheden zullen door opdrachtnemer als onwerkbare werkdagen worden beschouwd.
- Onder onwerkbare werkdagen worden verstaan: werkdagen, respectievelijk halve werkdagen, waarop door omstandigheden, buiten de verantwoordelijkheid van opdrachtnemer gedurende ten minste vijf uren, respectievelijk ten minste twee uren, door het grootste deel van de tewerkgestelde personen of machines niet kon worden gewerkt.
11.3. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor voorzieningen, middelen, materialen, hulpmaterialen, machines, steigers, stellages, voertuigen, liften, ladders en dergelijke, die door opdrachtgever zelf ter beschikking zijn gesteld. Opdrachtgever staat ervoor in dat deze voorzieningen voldoen aan de van overheidswege voorgeschreven (bouw)veiligheidseisen en zal opdrachtnemer vrijwaren voor enige aanspraken van derden ter zake schade, die is ontstaan door het gebruik van de hiervoor genoemde voorzieningen.
11.4. Opdrachtgever draagt het risico en is aansprakelijk voor schade in verband met verlies, diefstal, verbranding en beschadiging van zaken van opdrachtnemer, opdrachtgever en derden, zoals gereedschappen, voor het werk bestemde materialen of bij het werk gebruikt materieel, die zich bevinden op de plaats waar de werkzaamheden worden verricht of op een andere overeengekomen plaats.
11.5. Opdrachtgever is gehouden zich adequaat te verzekeren tegen de risico’s genoemd in lid 2 van dit artikel. Opdrachtgever dient daarnaast te zorgen voor verzekering van het werkrisico van te gebruiken materieel. Opdrachtgever dient opdrachtnemer op eerste verzoek een kopie van de betreffende verzekering(en) en een bewijs van betaling van de premie te sturen. Als er sprake is van schade is opdrachtgever verplicht dit onverwijld bij zijn verzekeraar te melden ter verdere behandeling en afwikkeling.
11.6. Wanneer opdrachtgever zijn verplichtingen, zoals omschreven in de vorige leden, niet nakomt en daardoor vertraging in de uitvoering van de werkzaamheden ontstaat, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd, zodra opdrachtgever alsnog aan al zijn verplichtingen voldoet en de planning van opdrachtnemer dit toelaat. Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle voor opdrachtnemer uit de vertraging voortvloeiende schade.
Artikel 12: Oplevering van het werk
12.1. Onder oplevering wordt in dit artikel verstaan, het door opdrachtnemer conform lid 2 van dit artikel geheel of gedeeltelijk opleveren van het werk aan de opdrachtgever dan wel aan de principaal, een en ander conform hetgeen hierover is overeengekomen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
12.2. Het werk, of overeenkomstig het bestek een gedeelte van het werk, wordt als opgeleverd beschouwd, wanneer:
- opdrachtgever het werk geheel of voor het betreffende deel heeft goedgekeurd;
- het werk door opdrachtgever of een derde in gebruik is genomen;
- opdrachtnemer schriftelijk aan opdrachtgever heeft meegedeeld dat
het werk is voltooid en opdrachtgever niet binnen veertien dagen na de
mededeling schriftelijk kenbaar heeft gemaakt, of het werk al dan niet is goedgekeurd;
- opdrachtgever het werk niet goedkeurt op grond van kleine gebreken of ontbrekende onderdelen, die binnen dertig dagen kunnen worden hersteld of nageleverd en die ingebruikname van het werk niet in de weg staan.
12.3. Keurt opdrachtgever het werk dan wel een deel of delen van het werk niet goed, dan is hij verplicht dit onder opgave van redenen schriftelijk kenbaar te maken aan opdrachtnemer binnen de in artikel 12, lid 2, sub c genoemde termijn.
12.4. Keurt opdrachtgever het werk dan wel een deel of delen van het werk terecht niet goed, dan zal hij opdrachtnemer in de gelegenheid stellen de afgekeurde delen van het werk opnieuw op te leveren. De bepalingen van dit artikel zijn daarop opnieuw van toepassing.
Artikel 13: Aansprakelijkheid
13.1. In geval van een toerekenbare tekortkoming is opdrachtnemer gehouden zijn contractuele verplichtingen alsnog na te komen.
13.2. De verplichting van opdrachtnemer tot het vergoeden van schade op grond van welke grondslag ook, is beperkt tot die schade waartegen opdrachtnemer uit hoofde van een door of ten behoeve van hem gesloten verzekering verzekerd is. De omvang van deze verplichting is echter nooit groter dan het bedrag dat in het betreffende geval onder deze verzekering wordt uitbetaald.
13.3. Als opdrachtnemer om welke reden dan ook geen beroep toekomt op het gestelde in lid 2 van dit artikel, is zijn verplichting tot het vergoeden van schade beperkt tot maximaal 15% van de totale opdrachtsom (exclusief btw). Als de overeenkomst bestaat uit onderdelen of deelleveringen, is de verplichting tot schadevergoeding beperkt tot maximaal 15% (exclusief btw) van de opdrachtsom van dat onderdeel of die deellevering.
13.4. Niet voor vergoeding in aanmerking komt:
- gevolgschade. Onder gevolgschade wordt onder meer verstaan stagnatieschade, productieverlies, gederfde winst, transportkosten en reis- en verblijfkosten. Opdrachtgever kan zich indien mogelijk tegen deze schade verzekeren;
- opzichtschade. Onder opzichtschade wordt onder andere verstaan schade die door of tijdens de uitvoering van het werk wordt toegebracht aan zaken waaraan wordt gewerkt of aan zaken die zich bevinden in de nabijheid van de plaats waar wordt gewerkt. Opdrachtgever kan zich desgewenst tegen deze schade verzekeren;
- schade veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van hulppersonen of niet leidinggevende ondergeschikten van opdrachtnemer.
Artikel 14: Garantie
14.1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen staat opdrachtnemer voor een periode van vijf jaar na (op)levering in voor de goede uitvoering van de overeengekomen prestatie. Als een afwijkende garantietermijn is overeengekomen, zijn de overige leden van dit artikel eveneens van toepassing.
14.2. In afwijking van de in lid 1 van dit artikel genoemde periode van vijf jaar, zal de garantietermijn op ventilatieroosters en hang- en sluitwerk één jaar bedragen.
14.3. Gebruikt opdrachtnemer bij de uitvoering van zijn prestatie door derden toegeleverde materialen of diensten dan strekt de garantie van opdrachtnemer aan opdrachtgever zich in geen geval verder uit dan tot de garantie
die opdrachtnemer verkrijgt van deze derden.
14.4. Bestaat de overeengekomen prestatie uit aanneming van werk dan staat opdrachtnemer voor de in lid 1 genoemde periode in voor de deugdelijkheid van de geleverde constructie en de gebruikte materialen, mits hij vrij was in de keuze daarvan. Als blijkt dat de geleverde constructie of de gebruikte materialen niet deugdelijk zijn, zal opdrachtnemer deze naar zijn keuze herstellen of vervangen.
14.5. Bestaat de overeengekomen prestatie alleen uit levering van een zaak dan staat opdrachtnemer gedurende de in lid 1 c.q. lid 2 genoemde periode in voor de deugdelijkheid van de geleverde zaak.
Als blijkt dat de levering niet deugdelijk is geweest, dan moet de zaak binnen een redelijke termijn franco door de opdrachtgever aan opdrachtnemer worden teruggezonden. Daarna zal opdrachtnemer de keuze maken of hij:
- de zaak herstelt;
- de zaak vervangt;
- opdrachtgever crediteert voor een evenredig deel van de factuur.
Opdrachtnemer bepaalt zelf de wijze en het tijdstip van uitvoering. De eventueel gemaakte reis-, verblijf-, verzend- en/of transportkosten komen, evenals de kosten van de- en montage, voor rekening van opdrachtgever.
Bestond de overeengekomen prestatie (mede) uit het bewerken van door opdrachtgever aangeleverd materiaal, dan dient opdrachtgever voor eigen rekening en risico nieuw materiaal aan te leveren.
14.6. Indien de kosten van vervanging of herstel voor rekening van opdrachtnemer komen, zal het door opdrachtnemer te vergoeden bedrag beperkt zijn
tot maximaal dat deel van het factuurbedrag (exclusief btw) dat betrekking heeft op de vervaardigings- en montagekosten van het te herstellen of te vervangen onderdeel.
De verdeling van de vervaardigings- en montagekosten van de onderdelen
is, tenzij anders overeengekomen, in procenten van de gefactureerde
aanneemsom als volgt:
- profielen en plaatwerk 30%
- oppervlaktebehandeling 10%
- afdichtingen 5%
- glas en panelen 20%
- hang- en sluitwerk e.d. 10%
Voor de kosten van montage wordt een vast percentage van 10% van het factuurbedrag gerekend, d.w.z. dat de genoemde percentages van het factuurbedrag elk met 10% worden verminderd.
14.7. Opdrachtgever moet opdrachtnemer in alle gevallen de gelegenheid bieden een eventueel gebrek te herstellen of een defect (onder)deel te vervangen.
Opdrachtgever zal opdrachtnemer het gebruik van energie, hijs-, hef- en transportwerktuigen, steigers, glazenwasinstallaties en dergelijke om niet toestaan.
14.8. De garantie gaat pas in wanneer opdrachtgever ten opzichte van opdrachtnemer aan al zijn verplichtingen heeft voldaan. Indien sprake is van opschorting van de ingangsdatum van de garantie, wordt de einddatum van de garantie niet gewijzigd.
14.9. Door herleveren, vervangen of herstellen wordt de garantietermijn niet verlengd of vernieuwd.
14.10. Geen garantie wordt gegeven voor gebreken zoals, of gebreken die het gevolg zijn van:
- verwering en/of normale slijtage;
- onoordeelkundig of abnormaal gebruik;
- het ontbreken van onderhoud of reiniging overeenkomstig hetgeen daaromtrent in de Kwaliteitseisen en Adviezen®, zoals deze gelden drie maanden voor het sluiten van de overeenkomst, is opgenomen;
- installatie, montage, wijziging, reparatie of toevoegingen door opdracht[1]gever of door derden;
- kleine onvolkomenheden in de afwerking, die geen afbreuk doen aan de deugdelijkheid;
- beschadigingen die het gevolg zijn van vormveranderingen in bouwkundige constructies, van niet op de juiste wijze uitgevoerde bouw-, herstel-, reinigings- of andere werkzaamheden of van het gebruik van voor het doel ongeschikt(e) materia(a)l(en);
- beschadigingen die het gevolg zijn van onvoorziene, tijdelijke of blijvende, schadelijke invloed(en) van het milieu;
- zaken, materialen, werkwijzen en constructies, welke afwijken van de in Kwaliteitseisen en Adviezen® genoemde voorschriften, eisen en adviezen, voor zover deze op uitdrukkelijke instructie van opdrachtgever zijn toegepast;
- gebreken aan of ongeschiktheid van zaken afkomstig van of voorgeschreven door opdrachtgever of gebreken aan of ongeschiktheid van door opdrachtgever gebruikte materialen of hulpmiddelen;
- filiforme corrosie;
- kleurverschillen en/of glansverlies overeenkomstig hetgeen daaromtrent in de Kwaliteitseisen en Adviezen®, zoals deze gelden drie maanden voor het sluiten van de overeenkomst, is opgenomen;
- gebreken die bij de (op)levering geconstateerd hadden kunnen worden;
- beschadigingen en/of gebreken welke tijdens of na (op)levering ontstaan zijn door invloeden van buitenaf;
- het aanbrengen of gebruiken van zonweringen, glazenwasinstallaties, ladders en dergelijke;
- (thermische) glasbreuk of de toepassing van (spiegel)draadglas;
- schade ten gevolge van warmtebelasting boven de 70˚C;
- kitwerk, behalve voor wat betreft waterdichtheid.
14.11. Het bepaalde in de leden 3 t/m 10 van dit artikel is van overeenkomstige toepassing bij eventuele aanspraken van opdrachtgever op grond van wanprestatie, non-conformiteit of welke andere grondslag dan ook.
14.12. Opdrachtgever kan rechten uit hoofde van dit artikel niet overdragen.
Artikel 15: Klachtplicht
15.1. Opdrachtgever kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, als hij hierover niet binnen veertien dagen, nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, schriftelijk bij opdrachtnemer heeft geklaagd.
15.2. Opdrachtgever moet klachten over de hoogte van het factuurbedrag, op straffe van verval van alle rechten, binnen de betalingstermijn schriftelijk bij opdrachtnemer hebben ingediend. Als de betalingstermijn langer is dan
dertig dagen, moet opdrachtgever uiterlijk binnen dertig dagen na factuurdatum schriftelijk hebben geklaagd.
Artikel 16: Niet nagekomen verplichtingen door opdrachtgever
16.1. Als opdrachtnemer bereid en in staat is zijn verplichtingen uit de overeenkomst na te komen, maar zijn nakoming wordt verhinderd door een oorzaak die binnen de risicosfeer van opdrachtgever ligt en die aan opdrachtgever kan worden toegerekend – waaronder nadrukkelijk is begrepen het niet nakomen door de opdrachtgever van de door hem conform de met opdrachtnemer overeengekomen planning van het (deel)project – dan is opdrachtgever aansprakelijk voor de door opdrachtnemer gemaakte kosten, gederfde rente en geleden schade.
16.2. Opdrachtgever is verplicht na afloop van de levertijd en/of uitvoeringsperiode de zaak of zaken die onderwerp zijn van de overeenkomst af te nemen.
16.3. Opdrachtgever dient alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs van hem kan worden verwacht teneinde opdrachtnemer tot aflevering in staat te stellen.
16.4. Niet afgenomen zaken worden voor rekening en risico van opdrachtgever opgeslagen.
16.5. Bij overtreding van het bepaalde uit de leden 2 en/of 3 van dit artikel is opdrachtgever aan opdrachtnemer een boete verschuldigd van € 250,- per dag met een maximum van € 25.000,-. Deze boete kan naast schade[1]vergoeding op grond van de wet worden gevorderd.
Artikel 17: Betaling
17.1. Betaling wordt gedaan op de plaats van vestiging van opdrachtnemer of op een door opdrachtnemer aan te wijzen rekening.
17.2. Tenzij anders overeengekomen vindt betaling als volgt plaats:
- bij balieverkoop contant;
- als termijnbetaling is overeengekomen:
- 50% van de totale prijs bij opdracht;
- 25% van de totale prijs na aanvoer van het materiaal;
- 25% van de totale prijs bij oplevering, of anders bij deeloplevering.
- in alle overige gevallen binnen 14 dagen na factuurdatum.
17.3. Als opdrachtgever zijn betalingsverplichting niet nakomt, is hij verplicht om, in plaats van betaling van de overeengekomen geldsom, te voldoen aan een verzoek van opdrachtnemer om inbetalinggeving.
17.4. Ongeacht de overeengekomen betalingscondities, is opdrachtgever verplicht op eerste verzoek van opdrachtnemer een naar diens oordeel voldoende zekerheid voor betaling te verstrekken. Als opdrachtgever hier niet binnen de gestelde termijn aan voldoet, raakt hij direct in verzuim. Opdrachtnemer heeft in dat geval het recht de overeenkomst te ontbinden en zijn schade op opdrachtgever te verhalen.
17.5. Het recht van opdrachtgever om zijn vorderingen op opdrachtnemer te verrekenen of om op te schorten is uitgesloten, tenzij er sprake is van faillissement van opdrachtnemer of de wettelijke schuldsanering op opdrachtnemer van toepassing is.
17.6. Ongeacht of opdrachtnemer de overeengekomen prestatie volledig heeft uitgevoerd, is alles wat opdrachtgever uit hoofde van de overeenkomst aan hem verschuldigd is onmiddellijk opeisbaar, als:
- een betalingstermijn is overschreden;
- het faillissement of de surseance van betaling van opdrachtgever is aangevraagd;
- beslag op zaken of vorderingen van opdrachtgever wordt gelegd;
- opdrachtgever (vennootschap) wordt ontbonden of geliquideerd;
- opdrachtgever (natuurlijk persoon) het verzoek doet te worden toe[1]gelaten tot de wettelijke schuldsanering, onder curatele wordt gesteld of is overleden.
17.7. Wanneer betaling niet heeft plaatsgevonden binnen de overeengekomen betalingstermijn, is opdrachtgever direct rente aan opdrachtnemer verschuldigd. De rente bedraagt minimaal 12% per jaar, maar is gelijk aan de wettelijke rente als deze hoger is. Bij de renteberekening wordt een gedeelte van de maand gezien als een volle maand.
17.8. Opdrachtnemer is bevoegd zijn schulden aan opdrachtgever te verrekenen met vorderingen van aan opdrachtnemer gelieerde ondernemingen op opdrachtgever. Daarnaast is opdrachtnemer bevoegd zijn vorderingen op opdrachtgever te verrekenen met schulden van aan opdrachtnemer gelieerde ondernemingen aan opdrachtgever. Verder is opdrachtnemer bevoegd zijn schulden aan opdrachtgever te verrekenen met vorderingen op aan opdrachtgever gelieerde ondernemingen. Onder gelieerde ondernemingen worden de ondernemingen die tot dezelfde groep, in de zin van artikel 2:24b BW, behoren, en een deelneming in de zin van artikel 2:24c BW verstaan.
17.9. Indien betaling niet heeft plaatsgevonden binnen de overeengekomen betalingstermijn is opdrachtgever aan opdrachtnemer alle buitengerechtelijke kosten verschuldigd met een minimum van € 75,-.
De kosten worden berekend op basis van de volgende tabel (hoofdsom
inclusief rente):
- over de eerste € 3.000,- 15%
- over het meerdere tot € 6.000,- 10%
- over het meerdere tot € 15.000,- 8%
- over het meerdere tot € 60.000,- 5%
- over het meerdere vanaf € 60.000,- 3%
De werkelijk gemaakte buitengerechtelijke kosten zijn verschuldigd, als
deze hoger zijn dan uit bovenstaande berekening volgt.
17.10. Als opdrachtnemer in een gerechtelijke procedure in het gelijk wordt gesteld,
komen alle kosten die hij in verband met deze procedure heeft gemaakt voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 18: Eigendomsvoorbehoud en pandrecht
18.1. Na levering blijft opdrachtnemer eigenaar van geleverde zaken, zolang opdrachtgever:
- tekortschiet of tekort zal schieten in de nakoming van zijn verplichtingen uit deze overeenkomst of andere overeenkomsten;
- voor verrichte of nog te verrichten werkzaamheden uit zodanige overeenkomsten niet betaalt of zal betalen;
- vorderingen die voortvloeien uit het niet nakomen van bovengenoemde overeenkomsten, zoals schade, boete, rente en kosten, niet heeft voldaan.
18.2. Zolang er op geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag opdrachtgever deze buiten zijn normale bedrijfsuitoefening niet bezwaren of
vervreemden.
18.3. Nadat opdrachtnemer zijn eigendomsvoorbehoud heeft ingeroepen, mag hij de geleverde zaken terughalen. Opdrachtgever zal daartoe alle mede[1]werking verlenen.
18.4. Als opdrachtnemer geen beroep kan doen op zijn eigendomsvoorbehoud, omdat de geleverde zaken zijn vermengd, vervormd of nagetrokken, is opdrachtgever verplicht de nieuw gevormde zaken aan opdrachtnemer te verpanden en/of te verhypothekeren.
18.5. Als opdrachtgever, nadat de zaken conform de overeenkomst door opdrachtnemer aan hem zijn geleverd, aan zijn verplichtingen heeft voldaan, herleeft het eigendomsvoorbehoud ten aanzien van deze zaken als opdrachtgever zijn verplichtingen uit een later gesloten overeenkomst niet nakomt.
Artikel 19: Beëindiging van de overeenkomst
Als opdrachtgever de overeenkomst wil beëindigen zonder dat er sprake is van een tekortkoming van opdrachtnemer en opdrachtnemer hiermee instemt, wordt de overeenkomst met wederzijds goedvinden beëindigd. Opdrachtnemer heeft in dat geval recht op vergoeding van alle vermogensschade, zoals geleden verlies, gederfde winst en gemaakte kosten.
Artikel 20: Toepasselijk recht en forumkeuze
20.1. Qua toepasselijk recht en uitsluiting regelingen gelden de volgende voorwaarden:
- Op alle overeenkomsten, waarop deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, is het Nederlands recht van toepassing.
- Het Weens koopverdrag (C.I.S.G.) is niet van toepassing, evenmin als
enige andere internationale regeling waarvan uitsluiting is toegestaan.
20.2. Onbetwiste geldvorderingen, voortvloeiend uit een overeenkomst waar deze voorwaarden op van toepassing zijn, zullen ter incasso worden voorgelegd aan de burgerlijke rechter, die bevoegd is in de vestigingsplaats van opdrachtnemer, tenzij dit in strijd is met het dwingend recht. Opdrachtnemer mag van deze bevoegdheidsregel afwijken en de wettelijke bevoegdheidsregels hanteren.
20.3. Alle overige geschillen, voortvloeiend uit een overeenkomst waar deze voorwaarden op van toepassing zijn zullen met uitsluiting van de gewone rechter worden onderworpen aan het oordeel van een scheidsgerecht.
20.4. Het in lid 3 van dit artikel genoemde scheidsgerecht wordt benoemd overeenkomstig de statuten van de Stichting Raad van Arbitrage voor de Bouw, en doet met inachtneming van de statuten van die Raad uitspraak.
Aanvullende verkoop- en leveringsvoorwaarden voor consumenten (particulieren) van Reina’s B.V.
Artikel 1: Toepasselijkheid
1.1 Deze ‘Aanvullende verkoop- en leveringsvoorwaarden van Reina’s Kozijnen B.V.’ (hierna: Aanvullende voorwaarden) zijn aanvullend van toepassing op de van toepassing zijnde ‘Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden.
1.2 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aan de consument gedane aanbiedingen en met de consument gesloten overeenkomsten die betrekking hebben op de levering en/of montage van kunststof en/of metalen gevelelementen zoals nader omschreven in de Algemene voorwaarden. Deze voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle andere aan de consument gedane aanbiedingen en met de consument gesloten overeenkomsten, een en ander voor zover Reina’s B.V. aanbieder dan wel opdrachtnemer is.
Artikel 2: Definitieve maatvoering en prijs(wijzigingen)
2.1 De producten van Reina’s B.V. zijn niet gebonden aan beperkingen van standaardafmetingen en -uitvoeringen. Het kan voorkomen dat de definitieve maatvoering bij inmeten en/of montage door de bouwtechnische specialisten anders blijkt dan vooraf gedacht en gecalculeerd. De definitieve maatvoering kan leiden tot prijswijzigingen. Daarnaast is het mogelijk dat er bouwkundige aanpassingen noodzakelijk zijn die extra kosten met zich meebrengen die vooraf niet te voorzien waren. Reina’s zal het prijsverschil tijdig communiceren richting de consument en de kosten voor het meerwerk zullen worden vastgelegd in een addendum welke wordt toegevoegd aan de opdrachtbevestiging. Of dan wel worden uitgesloten van de opdracht.
2.2 Eventueel minderwerk zal in mindering worden gebracht.
2.3 Alle vergunningsaanvraagkosten komen voor rekening van de consument. Ook in de situatie waarin Reina’s constateert dat er een vergunning dient te worden aangevraagd. De vergunningsaanvraagkosten worden doorbelast aan de consument.
2.4 Tijdens het (de)montageproces gaan wij zorgvuldig te werk om schade aan het kozijn zelf, de muur en omliggende materialen zo veel mogelijk te voorkomen, waarbij we de afwerking direct rondom het kozijn opnieuw aanbrengen. Reina’s B.V. geeft geen garanties dat tijdens de (de)montage muren en omliggende materialen (zoals vensterbanken, stucwerk, schilderwerk, tegelwerk en bestratingsmaterialen etc) onbeschadigd blijven. Herstelwerkzaamheden aan muren en omliggende materialen maken – tenzij anders vermeld of veroorzaakt door grove schuld/nalatigheid- geen deel uit van onze offertes.
Artikel 3: Prijswijzigingen
3.1 Reina’s B.V. behoudt zich het recht voor om waar nodig aanvullende wijzigingen in de prijsafspraken aan te brengen. Hiervan is onder meer sprake bij onvoorziene kostenverhogende omstandigheden.
3.2 Reina’s B.V. zal de consument tijdig op de hoogte stellen van de prijswijziging en de noodzaak van de prijsverhoging.
Artikel 4: Adviezen, beeldmateriaal en getoonde monsters
4.1 Het beeldmateriaal welke Reina’s B.V. gebruikt, onder meer in de folders, website en offertes, is illustratief. De materialen kunnen afwijken van het getoonde beeldmateriaal.
4.2 Bovenstaande geldt ook voor de opstellingen en getoonde monsters in de showroom.
4.3 De consument kan geen rechten ontlenen aan adviezen en informatie die hij van Reina’s B.V. krijgt, als deze niet rechtstreeks betrekking hebben op de opdracht.
Artikel 5: Werktijden monteurs 5.1 De gebruikelijke werktijden van de monteurs van Schipper Kozijnen zijn tussen 7.00 – 17.00 uur op maandag tot en met vrijdag. Hiervan kan in overleg met de consument worden afgeweken.
Artikel 6: Onderaannemers
6.1 Reina’s B.V. kan gebruik maken van onderaannemers. Deze onderaannemers werken volgens de standaarden en kwaliteitseisen van Reina’s B.V.
Artikel 7: Duur van het werk
7.1 De levertijd en/of uitvoeringsperiode van de gehele leverantie, het gehele werk, de deelwerkzaamheden of de deelleveranties worden door Reina’s bij benadering vastgesteld. Er is geen sprake van fatale termijnen. Bij de vaststelling van de levertijd en/of uitvoeringsperiode gaat Reina’s B.V. ervan uit dat zij de opdracht kan uitvoeren onder de omstandigheden zoals deze hem op dat moment bekend zijn. Het kan zijn dat er ter plaatse omstandigheden zijn waardoor het werk langer of korter kan duren of dat er sprake is van overmacht (bijvoorbeeld ziekte van een monteur, extreme weersomstandigheden, etc.). Aan de schatting kan de consument geen rechten ontlenen. Dit betekent dat Reina’s B.V. niet gehouden is tot enige vorm van compensatie wanneer de levertijd en/of uitvoeringsperiode langer duurt dan vooraf ingeschat.
7.2 Indien monteurs op een later moment terug moeten komen bij de consument voor oplever- dan wel reparatiewerkzaamheden, is Reina’s B.V. niet gehouden een compensatievergoeding aan de consument te betalen.
Artikel 8: Verplichtingen
8.1 Reina’s B.V. zal de consument wijzen op de haar redelijkerwijs kenbare en voor het werk relevante onjuistheden, gebreken en afwijkingen zoals onder meer beschreven in artikel 7 van de Algemene voorwaarden en artikel 14.10 van de Voorwaarden.
8.2 Middels het formulier ‘Aanvulling op getekende offerte/opdrachtbevestiging’ zullen de relevante onjuistheden, gebreken en afwijkingen enzovoort schriftelijk worden vastgelegd en ter ondertekening voor akkoord aan de consument worden voorgelegd. Reina’s B.V. zal de opdracht alleen dan uitvoeren wanneer het formulier ‘Aanvulling op getekende offerte’ voor akkoord is geretourneerd aan Reina’s B.V.
Artikel 9: Milieubelastend materiaal
9.1 Milieubelastend materiaal zoals chemische producten, asbest en/of asbesthoudende producten kunnen gevaarlijk zijn voor de gezondheid. De Nederlandse Overheid heeft regels opgesteld voor de verwijdering hiervan. Milieubelastend materiaal dient de consument zelf of via een hiervoor gespecialiseerd bedrijf, vóór aanvang van de montage, te (laten) verwijderen en af te voeren. De eventuele kosten hiervan zijn voor rekening van de consument. 9.2 Wanneer er sprake is van een woning gebouwd vóór 1994 dient er altijd door een geaccrediteerde partij een inventarisatie (een visuele inventarisatie is niet voldoende) met betrekking tot het al dan niet aanwezig zijn van asbest in of bij het werkgebied te worden uitgevoerd. Het rapport van deze inventarisatie dient aan Reina’s B.V. te worden overlegd. De kosten hiervan zijn te allen tijde voor rekening van de consument. 9.3 Indien er, door de geaccrediteerde partij, wordt geconstateerd dat er sprake is van asbest in of bij het werkgebied dient de consument de asbest te laten verwijderen en af te laten voeren. De kosten hiervan zijn te allen tijde voor rekening van de consument. Daarna dient de consument de ‘schoonverklaring’ aan Schipper Kozijnen te overleggen alvorens tot montage van de producten kan worden overgegaan. Deze ‘schoonverklaring’ mag maximaal 3 jaar oud zijn op het moment van monteren van de producten.
9.4 Eventuele meerwerkkosten welke Reina’s B.V. moet maken doordat er asbest verwijderd dient te worden, Reina’s B.V. door aan de klant. Denk hierbij aan het flexibel inzetten van monteurs en het langere gebruik van materieel (bijv. steigers).
9.5 Als er tijdens de (de)montage geconstateerd wordt dat er milieubelastend materiaal moet worden opgeruimd en/of afgevoerd, is Reina’s B.V. bevoegd om het werk stil te leggen. De monteurs zullen het werk hervatten zodra zij weer veilig aan het werk kunnen. De consument draagt het risico voor deze schade en de kosten van de stagnering van het werk kunnen aan de consument worden doorberekend.
Artikel 10: Oplevering van werk
10.1 Na het ondertekenen van het opleveringsdocument door de consument vervalt de reclamatie op schade. Met uitzondering van de vermelde ‘nog uit te voeren werkzaamheden’ zijn de alle door Reina’s B.V. geleverde producten schade-, kras- en breukvrij opgeleverd.
Artikel 11: Meldingsplicht klachten
11.1 De consument kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, als hij hierover niet binnen veertien dagen, nadat hij het gebrek heeft geconstateerd of redelijkerwijs had kunnen ontdekken, schriftelijk bij Reina’s B.V. heeft gemeld.
11.2 De consument moet klachten over de hoogte van het factuurbedrag, op straffe van verval van alle rechten, binnen de betalingstermijn schriftelijk bij Reina’s B.V. hebben ingediend. Als de betalingstermijn langer is dan 24 dagen, moet de consument uiterlijk binnen 24 dagen na factuurdatum de melding schriftelijk hebben gedaan.
Aanvullende leverings- en betalingsvoorwaarden voor zakelijke klanten van Reina’s B.V.
Artikel 1:Toepasselijkheid
1.1 Deze ‘Aanvullende leverings- en betalingsvoorwaarden van Reina’sB.V.’ (hierna: Aanvullende voorwaarden) zijn aanvullend van toepassing op de van toepassing zijnde ‘Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden’ voor de Zakelijke Markt. Daarnaast zijn de Aanvullende voorwaarden van toepassing op alle andere leveringen en betalingen voor zakelijke klanten van Reina’s B.V.
1.2 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aan zakelijke klanten gedane aanbiedingen en met de zakelijke klant gesloten overeenkomsten die betrekking hebben op de levering en/of betaling van kunststof en/of metalen gevelelementen. Deze voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle andere aan de zakelijke klant gedane aanbiedingen en met de zakelijke klant gesloten overeenkomsten, een en ander voor zover Reina’s B.V. aanbieder dan wel opdrachtnemer is.
Artikel 2: Adviezen, ontwerpen en materialen 2.1 Het beeldmateriaal welke Reina’s B.V. gebruikt, onder meer in de folders, website en offertes, is illustratief. De materialen kunnen afwijken van het getoonde beeldmateriaal.
2.2 Bovenstaande geldt ook voor de opstellingen en getoonde monsters in de showroom.
2.3 Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan adviezen en informatie die hij van Reina’s B.V. krijgt, als deze geen betrekking hebben op de opdracht.
2.4 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de door of namens hem gemaakte tekeningen, berekeningen en overige door hem verstrekte gegevens en voor de functionele geschiktheid van de door of namens hem voorgeschreven materialen, applicatiemethode en oppervlaktebehandeling.
2.5 Opdrachtgever vrijwaart Reina’s B.V. voor elke aanspraak van derden met betrekking tot het gebruik van door of namens Opdrachtgever verstrekte tekeningen, berekeningen, materialen, monsters, modellen, en dergelijke.
2.6 Opdrachtgever mag de materialen die opdrachtnemer wil gebruiken vóórdat deze verwerkt worden, voor eigen rekening (laten) onderzoeken. Als opdrachtnemer hierdoor schade lijdt, komt deze voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 3: Prijswijzigingen
3.1 Reina’s B.V. behoudt zich het recht voor om waar nodig aanvullende wijzigingen in de prijsafspraken aan te brengen. Hiervan is onder meer sprake bij onvoorziene kostenverhogende omstandigheden.
3.2 Reina’s B.V. zal Opdrachtgever tijdig op de hoogte stellen van de prijswijziging en de noodzaak van de prijsverhoging.
Artikel 4: Onderaannemers
4.1 Voorts is Reina’s B.V. bevoegd de aan haar opgedragen werkzaamheden uit te besteden mits deze werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van Reina’s B.V. worden uitgevoerd. Dit in overeenstemming met het bepaalde in artikel 7:751 BW.
Artikel 5: Controle
5.1 Na levering en of montage (navolgende geldt alleen in de gevallen dat Reina’s B.V. zelf of een door haar aangestelde onderaannemer de montage heeft verzorgd) dient te worden gecontroleerd of van elk gevelelement: - de beweegbare delen en het hang en sluitwerk goed en soepel functioneert; - de beglazing onbeschadigd is; - de aansluitingen op het bouwkundige kader correct zijn uitgevoerd; - deuren en andere beweegbare delen niet aanlopen, schranken of ’ nekken”. Tevens mag de hangstijl niet wringen of torderen bij het openen en sluiten; - het oppervlak vrij van beschadigingen is met inachtneming van het bepaalde in artikel 5.2. 5.2 Voor binnen geldt een beoordelingsafstand van drie meter loodrecht op het oppervlak. Voor horizontale vlakken dient de beoordeling plaats te vinden onder een hoek van 15 graden met het oppervlak. Voor buiten geldt; beoordeling vanaf het maaiveld binnen een ooghoek van 45 graden (horizontaal/verticaal) en op een afstand van ten minste 5 meter voor het oppervlak van de gevel.
In alle gevallen vindt beoordeling plaats met het ongewapende oog en bij diffuus daglicht. Eventuele afwijkingen mogen niet storend zichtbaar zijn.
Artikel 6: Oplevering van werk
6.1 Na het ondertekenen van het formulier ‘Staat van Oplevering’ door Opdrachtgever vervalt de reclamatie op schade, met uitzondering van aantoonbare productieproblemen. Met uitzondering van de vermelde ‘nog uit te voeren werkzaamheden’ zijn de alle door Reina’s B.V. geleverde producten schade-, kras- en breukvrij opgeleverd.
Artikel 7: Planning
7.1 De planning dient te allen tijde in goed overleg tussen beide partijen afgestemd te worden.
7.2 Tot het moment van het gereedkomen van het definitief tekenwerk, kan de montagedatum in onderling overleg eventueel worden aangepast. Mocht de montagedatum na het gereedkomen van het definitief tekenwerk door toedoen van de Opdrachtgever verschuiven, dan zal de facturatie plaats vinden conform de reeds overeengekomen planning die is afgestemd op de montagedatum zoals bekend was tijdens het gereedkomen van het definitief tekenwerk. In dat geval zullen de eventuele kosten die voortvloeien uit het verschuiven van de planning aan u worden doorbelast.
7.3 De afgesproken tijdstippen van levering en/of montage gelden niet als fatale termijnen.
Artikel 8: Milieubelastend materiaal
8.1 Milieubelastend materiaal zoals chemische producten, asbest en/of asbesthoudende producten kunnen gevaarlijk zijn voor de gezondheid. De Nederlandse Overheid heeft regels opgesteld voor de verwijdering hiervan. Milieubelastend materiaal dient de Opdrachtgever zelf of via een hiervoor gespecialiseerd bedrijf, vóór aanvang van de montage, te (laten) verwijderen en af te voeren. De eventuele kosten hiervan zijn voor rekening van de Opdrachtgever.
8.2 Wanneer er sprake is van een woning/woningen gebouwd vóór 1994 dient er altijd door een geaccrediteerde partij een inventarisatie (een visuele inventarisatie is niet voldoende) met betrekking tot het al dan niet aanwezig zijn van asbest in of bij het werkgebied te worden uitgevoerd. Het rapport van deze inventarisatie dient aan Reina’s B.V. te worden overlegd. De kosten hiervan zijn te allen tijde voor rekening van de Opdrachtgever.
8.3 Indien er, door de geaccrediteerde partij, wordt geconstateerd dat er sprake is van asbest in of bij het werkgebied dient de Opdrachtgever de asbest te laten verwijderen en af te laten voeren. De kosten hiervan zijn te allen tijde voor rekening van de Opdrachtgever. Daarna dient de Opdrachtgever de ‘schoonverklaring’ aan Reina’s B.V. te overleggen alvorens tot montage van de producten kan worden overgegaan. Deze ‘schoonverklaring’ mag maximaal 3 jaar oud zijn op het moment van monteren van de producten.
8.4 Eventuele meerwerkkosten welke door Reina’s B.V. moet maken doordat er asbest verwijderd dient te worden, belast Reina’s B.V. door aan de Opdrachtgever. Denk hierbij aan het flexibel inzetten van monteurs en het langere gebruik van materieel (bijv. steigers).
8.5 Als er tijdens de (de)montage geconstateerd wordt dat er milieubelastend materiaal moet worden opgeruimd en/of afgevoerd, is Reina’s B.V. bevoegd om het werk stil te leggen. De monteurs zullen het werk hervatten zodra zij weer veilig aan het werk kunnen. De Opdrachtgever draagt het risico voor deze schade en de kosten van de stagnering van het werk kunnen aan de Opdrachtgever worden doorberekend.
Artikel 9: Betalingen
9.1 Mocht blijken dat de overeengekomen betaaltermijn niet toereikend is om te blijven opereren binnen de verzekerde kredieten (getoetst door Atradius) behouden wij ons alle rechten voor om per direct aangepaste betaaltermijnen door te voeren om ervoor te zorgen dat deze passend zijn binnen de gestelde kredieten.
Artikel 10: Verpandingsrecht
10.1 Reina’s B.V. behoudt zich het recht voor om vorderingen op de Opdrachtgever aan derden over te dragen en te verpanden.
Artikel 11: Meldingsplicht klachten
11.1 Opdrachtgever kan op een (productie) gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, als hij hierover niet binnen veertien dagen, nadat hij het gebrek heeft geconstateerd of redelijkerwijs had kunnen ontdekken, schriftelijk bij Reina’s B.V. heeft gemeld. Voor het melden van schade aan kozijnen, schuifpuien, glas of producten zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
- De schade moet binnen 3 werkdagen na geleverde datum schriftelijk worden gemeld;
- Het geleverde product moet ongemonteerd/ongebruikt zijn;
- In geval van schade, dienen er een aantal duidelijke foto’s van de schade te zijn gemaakt. Op de foto’s dient duidelijk zichtbaar te zijn dat het kozijn, de schuifpui, het glas of het product, nog op de kozijnbok staat en de originele verpakking nog aanwezig is en dus ook op de foto’s staat;
- De schademelding wordt niet geaccepteerd als het kozijn, schuifpui, glas of product in de gevel gemonteerd is;
- Het is dus zaak dat de opdrachtgever of montagepartij de zaken goed controleert voordat deze worden geplaatst, zie ook artikel 5;
- Als aan bovenstaande punten niet is voldaan, zal Reina’s B.V. de schade niet meer kosteloos in behandeling nemen, met uitzondering van aantoonbare productie gebreken. De kosten zullen voor rekening van Opdrachtgever of montagepartij zijn en als meerprijs worden aangemerkt.
11.3 Opdrachtgever moet klachten over de hoogte van het factuurbedrag, op straffe van verval van alle rechten, binnen de betalingstermijn schriftelijk bij Reina’s B.V. hebben ingediend.
Als de betalingstermijn langer is dan 24 dagen, moet de Opdrachtgever uiterlijk binnen 24 dagen na factuurdatum de melding schriftelijk hebben gedaan.
AANVULLENDE VOORWAARDEN SPECIFIEK VOOR ‘AF FABRIEK’ PRODUCTEN/MATERIALEN
Artikel 12: Planning levering en moment van ophalen voor de Klein Zakelijke Markt
12.1 De planning voor levering is conform de met Opdrachtgever afgesproken levertijd bij het moment van bestellen.
12.2 Opdrachtgever dient de producten/materialen van projecten conform de aangegeven leverweek, zoals beschreven staat in de opdracht, op te halen.
12.3 Mocht de leverdatum, na het moment van bestellen, door toedoen van Opdrachtgever verschuiven, dan zal de facturatie plaatsvinden conform de oorspronkelijke planning.
12.4 Indien Opdrachtgever de producten/materialen niet conform de tijdens het moment van bestellen gemaakte afspraken tijdig komt ophalen, houdt Reina’s B.V. Opdrachtgever verantwoordelijk voor de eventuele gemaakte kosten welke worden gemaakt voor onder andere handling en het opslaan van de producten/materialen. Deze kosten zullen aan Opdrachtgever worden doorbelast.
12.5 De afgesproken tijdstippen van levering gelden niet als fatale termijnen.
Artikel 13: werkwijze bij ophalen en het melden van schade en/of gebreken
13.1 Alle producten/materialen van het betreffende project dienen vóór het laden door Opdrachtgever te worden gecontroleerd op eventuele schade en/of gebreken.
13.2 Na ontvangst en controle van de producten/materialen dient door Opdrachtgever een ‘Formulier voor ontvangst’ te worden getekend bij een logistieke medewerker van Reina’s B.V.
13.3 Indien er schade aanwezig is bij de producten/materialen, dient deze schade gemeld te worden bij een logistieke medewerker van Reina’s B.V. Er zal door de logistiek medewerker van Reina’s B.V. foto’s worden gemaakt van de schade en de schade zal worden beschreven op het Formulier voor ontvangst’, welke getekend dient te worden door de logistiek medewerker en de ontvanger van de producten/materialen van het desbetreffende project. Hierna neemt Reina’s B.V. de schade- en/of gebrekenmelding in behandeling.
13.4 Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het laden en het transport met de juiste beschermingsmaterialen. Reclameren na het laden is niet mogelijk (met uitzondering van aantoonbare productiegebreken).
13.5 Indien er schade of een reclamatie na het laden en/of transport wordt gemeld, zal Reina’s B.V. de schade niet meer kosteloos in behandeling nemen, met uitzondering van aantoonbare productiegebreken. De kosten zullen voor rekening van de Opdrachtgever komen en als meerprijs worden aangemerkt.
13.6 Wordt een project later opgehaald dan de aangegeven leverweek in de opdracht, dan zijn eventuele reclamaties voor rekening van Opdrachtgever en zullen deze als meerprijs worden aangemerkt.
13.7 Voor het aanwijzen, controleren en ondertekenen van documenten dient altijd een Reina’s B.V. medewerker aanwezig te zijn. Voorgaande betekent dat producten en materialen alleen kunnen worden afgehaald tussen 7.00-16.00 uur. Buiten deze tijden zijn er geen medewerkers Reina’s B.V., welke bevoegd zijn om te tekenen, aanwezig. De Opdrachtgever dient zich bij aankomst te melden bij de poort met het desbetreffende projectnummer van het werk.
Artikel 14: Klachtplicht
14.1 Naast het bepaalde in artikel 11 zijn voor de klachten aangaande schade door aantoonbare productiegebreken aan kozijnen, schuifpuien, glas of andere producten welke AF Fabriek zijn, de volgende voorwaarden van toepassing. Indien niet aan deze voorwaarden wordt voldaan wordt de schademelding niet in behandeling genomen: - De schade ziet alleen op aantoonbare productiegebreken.
- Het geleverde product moet ongemonteerd/ongebruikt zijn. Het is de verantwoordelijkheid van Opdrachtgever dat deze het product gedegen controleert voordat deze wordt geplaatst.
- In geval van schade dienen er duidelijke foto’s van de schade te zijn gemaakt. Daarbij dient het duidelijk zichtbaar te zijn om welk product het gaat, dat het product nog op de kozijnbok staat en daarnaast dient de originele verpakking nog aanwezig te zijn. Hier dient ook een foto van te worden gemaakt.